دورهمیهای قصهگویان در مراکز چهارمحال و بختیاری برگزار شد
اعضا، مربیان و قصهگویان آزاد، برای آمادگی شرکت در جشنواره قصهگویی در این دورهمیها شرکت کردند.
به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری، در راستای برگزاری بیست و ششمین جشنواره قصهگویی، مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر استان، نشستها و دورهمیهای قصهگویی را با حضور پرشور اعضا و مربیان با همراهی خانوادهها برگزار کردند.
این دورهمیها با حضور پیشکسوتان قصهگویی استان و استفاده از تجربههای با ارزش آنها شکل گرفت.
در لردگان، قصهگویان با موضوع کودکان فلسطینی قصه گفتند و ویژهبرنامهای را با نام «پلاک کوچه ماه» برگزار کردند و پس از اجراهای قصهگویی، «شعله ایلبیگیپور، مسوول مرکز فارسان» به اصلاح و نقد و بررسی قصهها پرداخت.
کارگاه تخصصی نقد و بررسی قصه های مدرن و نو آورانه، حضور «لیلاجعفری، مسوول مرکز فرخشهر» که قصهگوی توانمند و برگزیده جشنوارههای قصهگویی دورههای گذشته بوده است، در مرکز فرهنگی هنری شماره سه شهرکرد برگزار شد.
در این جلسه، قصهگویان نوجوان،خانوادهها و دیگر شرکت کنندگان، با خوانش قصههای مدرن و شیوهها و شگردهای استفاده از ابزار در قصهگویی آشنا شدند و آثار آنان توسط مدرس مدعو نقد و بررسی شد.
دورهمی قصهگویی با عنوان «زیر چتر قصه پاییز»، باحضور پنجاه نفر از اعضا دختر و پسر نونهال و نوجوان، والدین اعضا برگزار شد. مدرس قصهگویی «شعله ایلبیگیپور، مسوول مرکز فارسان» با راهنماییهای خود، روش درست اجرای قصهگویی را به حاضرین آموزش داد.
استفاده درست از زبان بدن، اشاره به اصوات و آواها در بیان قصه، رعایت ارکان قصهگویی از جمله توجه به مخاطب، انتخاب قصه مناسب، زمان و مکان قصهگویی و... از نکاتی بودند که مدرس این دورهمی به آنها اشاره نمود.
مرکز فرهنگی هنری شلمزار، اقدام به برگزاری نشست تخصصی «آشنایی با اصول و فنون قصهگویی» نمود.
این جلسه با محوریت قصه هایی با بن مایه فرهنگ ایثار و مقاومت برگزارشد. 80 نفر از اعضا کودک ونوجوان به همراه والدینشان ومادربزرگ های قصه گو میهمان این برنامه بودند و قصه های خود را اجرا نمودند.
در ادامه «سمیه ویسی»، مربی زبده و توانمند قصهگویی و مسوول مرکز مجتمع شهرکرد، به عنوان مدرس در این دورهمی حضور یافت و پس ازنقد و بررسی قصهها، نکات کلیدی را جهت آمادهسازی اعضا برای ورود به جشنواره قصهگویی بیان کرد.
دورهی آموزشی قصهگویی از طرف مرکز فرخشهر با حضوردانشآموزان برنامهی کانون مدرسه، معلمان، اعضا، پدربزرگها، مادر بزرگها و مادران قصهگو در «خانهی طراوت» برگزار شد .
لیلا جعفری مسوول مرکز فرهنگی هنری فرخشهر، مربی توانمند قصه گویی در این دورهمی به عنوان مدرس حضور یافت و به نقد و بررسی قصهها پرداخت.
دورهمی قصهگویی با حضور۷۰ مادر و کودک و نوجوان قصهگو در سالن اجتماعات مرکز شماره دو شهرکرد برگزارشد.
فرزانه صالحی، مربی مرکز فارسان و قصهگوی توانمند استانی و منطقهای به عنوان مدرس در این نشست حضور یافت و به نقد و بررسی قصههای شرکت کنندگان پرداخت.
آشنایی با فنون و مهارتهای قصهگویی، فن بیان و زبان بدن از محورهای آموزشی این نشست بود.
در مرکز شماره یک شهرکرد و باحضور اعضا نوجوان، قصهگویان کانون مساجد، خانوادهها، مربیان، نشست آموزشی«فنون قصهگویی و انتقال مفاهیم قصه با زبان بدن» را درمحل مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرکرد برگزار کردند.
در این کارگاه آموزشی دوساعته، شرکتکنندگان با تکنیکهای مختلف ارتباطی و مهارتی در قصه آشنا شدند. «شعله ایلبیگیپور، مسوول مرکز فارسان» مواردی همچون: فضاسازی ورود به قصه، استفاده از قابلیتهای صدا، حرکات دست، حالات چهره و استفاده از فضا در خدمت قصه را به حاضرین آموزش داد.
کارگاه آموزشی قصهگویی در مرکز جونقان، با حضور ۳۰ نفر از اعضا علاقمند به قصهگویی طرح کانون، مدرسه با حضور «سمیه ویسی، مسوول مرکز مجتمع شهرکرد» برگزارشد.
دراین کارگاه در خصوص معیارهای انتخاب قصه، بازنویسی و پرداخت متن، تکنیکهای اجرا، لحن و صدا، نکات قابل توجهی ارائه شد.
در مرکز مجتمع شهرکرد، قصههای مینیمال، نود ثانیهای و قصه طنز به علاقهمندان آموزش داده شد.
این دورهمی در دو بخش انتخاب متن و اجرا و زبانبدن و لحن توسط «سپیده ابراهیمی و طاهره حیدری، مربیان مرکز مجتمع» باحضور۳۰ نفر از علاقمندان به قصهگویی در مرکز الگوی تربیتی مجتمع برگزار گردید.
در این دورهمی سه ساعته که با نقد و بررسی قصهها همراه بود، ابتدا در خصوص نحوه انتخاب قصه، ویرایش و بازنویسی و فنون آن و مراحل تبدیل یک داستان به قصه راهکارهایی ارائه شد و در ادامه در خصوص زبان بدن، مفهوم هریک از آنها و نوع ایستادن، نشستن در قصه وحرکات متناسب با لحن وریتم قصه نکات کاربردی در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت.
در مرکز چلگرد شهرستان کوهرنگ نشست تخصصی «آموزش اصول و فنون قصهگویی» با حضور «شعله ایلبیگیپور، مسوول مرکز فارسان» جهت ۳۰ نفر از اعضا قصهگو، والدین و جمعی از پیشکسوتان عرصه فرهنگ برگزار گردید.
در این نشست اعضا شرکتکننده با اصول قصهگویی و همچنین اهداف تربیتی قصهگویی آشنا شدند و نکات کاربردی قصهگویی را همراه با نقد و بررسی قصهها آموختند.
مرکز اردل میزبان ۲۵۰ نفر از علاقهمندان به قصه و قصهگویی شد.
نشست قصهگویی «مروری برفنون و مهارتهای قصهگویی» با حضور «سمیه ویسی، مسوول مرکز مجتمع شهرکرد» و علاقمندان به قصه و قصه گویی و جمعی از معلمان و کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان اردل برگزار شد.
در این برنامه، قصهگویان با فضاسازی ورود به قصه، انتخاب متن، فنون و تکنیکهای بیان و زبان بدن در قصه آشنا شدند و ضمن نقد و بررسی قصه ها عناصر اصلی قصه را تمرین کردند.
اعضا نوجوان قصهگو ی مرکز فرادنبه با حضور «شعله ایلبیگیپور، مسوول مرکز فارسان» و شاهنامهخوان، مدرس و داور ملی قصهگویی با ساختار قصهگویی، راهکارها و عناصر تاثیرگذار در قصه آشنا شدند.
در ادامه، پرسش و پاسخ پیرامون انتخاب متن، مولفههای یک قصهگویی خوب، چگونگی شروع و پایان بندی قصه و....اجرا شد و شرکت کنندگان با اجرای قصهی «آن بالا ...این پایین» توسط مدرس برنامه لحظات خاطرهانگیزی را سپری نمودند.
نشست قصهگویی نقالان نوجوان مرکز بن، در مورد اهمیت و هنر قصهگویی آغاز شد و سپس تعدادی از اعضای نوجوان دختر به اجرای قصهگویی نقالی، سنتی و کلاسیک پرداختند.
نقد و بررسی قصههای اجرا شده و بیان فنون نقالی توسط «فاطمه آذری، مربی مرکز بن» پایان بخش این نشست تخصصی بود.
دورهمی قصهگویی اعضا نوجوان، مربیان و مادران مرکز فارسان در ۴ آذر ماه ۱۴۰۳ برگزار شد.
در این دورهمی که با هدایت «شعله ایلبیگیپور، مسوول مرکز و فرزانه صالحی، مربی مرکز فارسان» به اجرا درآمد، ابتدا قصههای متنوع اعضا نوجوان در قالبها و بخشهای مختلف شنیده شد و در ادامه در مورد مثلت قصهگویی، زبان بدن، تغییر لحن، صداسازی و نقش آواها در قصه صحبت شد.
مرکز گهرو پس از نیازسنجی و برنامهریزی آموزشی کارگاه قصهگویی «چیستی و چگونگی قصه و قصهگویی» را با دعوت از «صغری عالیپور، مسوول مرکز سورشجان» که از برگزیدگان جشنوارههای مختلف قصهگویی است برگزارنمود.
این دورهمی با حضور ۸۵ نفر از اعضا کودک و نوجوان قصه گو در تاریخ ۵ آذر 1403 برگزار شد.
نشست قصه گویی«راز قصهها، سازندگی» با دعوت از «شیما کوهپیما، مربی فرهنگی ادبی مرکز بروجن» و قصه گوی پرتوان استان به اجرا درآمد.
چگونگی انتخاب قصه، چگونگی آغاز قصه و پایان آن، زبان بدن، فن بیان از مباحث آموزشی ارائه شده در این نشست بود.
در بخش دوم برنامه نقد و بررسی قصه ها توسط مدرس انجام شد و اعضا به صورت عملی نکات کاربردی ارائه شده را تمرین کردند.
بخش سوم و پایانی این نشست به بررسی قصههای مادران حاضر در جلسه اختصاص یافت.
نوجوانان قصهگوی مرکز هفشجان ۵ آذر۱۴۰۳ در سایهسار قصهها، روشها و فنون قصهگویی را به عنوان مهمترین هنر انسانی مرور کردند و با گوش دادن به قصههای کلاسیک و سنتی و مدرن و نوآورانه، مهارت چگونه زندگی کردن را تمرین نمودند.
در این گردهمایی که با دعوت از «سمیه ویسی، مسوول مرکز مجتمع شهرکرد» و مدرس قصهگویی به اجرا در آمد،۵۲ نفر از قصهگویان نوجوان، فنون و مهارتهای قصهگویی را آموختند.
مرکز سامان نشستهای ترویجی قصهگویی را با همکاری ادارهی آموزش و پرورش، نهاد کتابخانههای عمومی و خانهی سالمندان شهر سامان برگزار کرد.
«ژیلا مهندس، مسوول مرکز سامان» و قصهگوی برگزیدهی ملی، منطقهای و استانی، مسوولیت برنامهریزی و اجرای این نشستها را برعهده داشت.
اردوی قصهگویی «درحریم ماه» با حضور اعضای نوجوان،کانون یاران و خانوادههای مرکز سورشجان برگزارشد.
در این اردوی شبانه و شب نشینی صمیمانه که در مسجد جامع سورشجان برگزارشد، نوجوانان قصهگوی مرکز، شبی را با قصههای دینی و قرآنی سپری نمودند.
در این دورهمی معنوی برنامههای متنوع و سرگرم کننده از جمله بازی و سرگرمی، قصهگویی از منابع دینی و قرآنی، معرفی کتاب، طنزگویی، مسابقه و سرگرمی و چالشهای مخصوص نوجوانی اجرا شد.
دورهمی قصهگویی مرکز پردنجان با آهنگ خوش قصههای اعضا نوجوان و مادربزرگهای قصهگوی مهربان در مرکز پردنجان اجرا شد.
اعضا نوجوان، روز 5 آذر1403، با حضور «شعله ایلبیگیپور، مسوول مرکز فارسان» در کنار مادربزرگهای قصهگو برگرد کرسی گرم قصهها نشستند.
در این محفل صمیمانه ابتدا نکات کاربردی پیرامون شگردهای انتخاب متن و قصهگویی گفته شد و در ادامه نقد و بررسی قصهها برای ورود به مرحلهی استانی بیست و ششمین جشنوارهی بینالمللی قصهگویی به عمل آمد.
دورهمی قصهگویان نوجوان مرکز بروجن با موضوع«از قصه تا اجرا» برگزار شد
در این نشست که با حضور «زهرا اعلایی، مسوول مرکز گندمان» و مدرس و قصهگوی استان در مرکز بروجن برگزار شد، نوجوانان شرکت کننده به اجرای تمرینهای عملی پرداختند و قصههای خود را با مشارکت دیگر اعضا نقد و بررسی کردند.